A generatív AI iránti növekvő érdeklődésből való profitért folytatott verseny új termékeket és funkciókat hoz létre, ami felveti a kérdést, hogy ki fog végül profitálni a technológiából.
Ahogy a generatív AI népszerűsége egyre nő, egyre több vállalat alkalmazza a generatív AI-eszközökön alapuló funkciókat. A Notion, egy termelékenységgel foglalkozó startup nemrég jelentette be, hogy általánosan elérhetővé vált a Notion AI, az OpenAI ChatGPT-jén alapuló generatív AI-eszközök. Felhasználónként és havonta 10 dollárért a Notion mostantól képes összefoglalókat készíteni a megbeszélések jegyzeteiről, e-mail-tervezeteket, valamint előnyök és hátrányok listáit generálni. Hasonlóképpen, a Snapchat is elérhetővé tette a My AI nevű ChatGPT-alapú chatbotot a havi 4 dolláros Snapchat Plus ajánlat előfizetői számára, a Quizlet pedig bejelentette a Q-Chat nevű ChatGPT-alapú oktatót. Az Instacart is fejleszt egy olyan eszközt, amely lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy az élelmiszerekkel kapcsolatban kérdezzenek, és a vállalat kiskereskedelmi partnereinek termékadatai alapján "megvásárolható" válaszokat kapjanak. A kérdés az, hogy hol rejlik a végső érték? Vajon egyre több vállalat talál majd olyan módot arra, hogy a mesterséges intelligenciát olyan termékekbe integrálja, amelyek elég értékesek ahhoz, hogy pénzt kérjenek érte, vagy a profit nagy része azon kevés vállalathoz kerül, amelyek az ezen eszközök alapjául szolgáló modelleket építik és finomítják? A válasz nagyban hozzájárul annak eldöntéséhez, hogy a generatív mesterséges intelligencia valódi platformváltást jelent-e, vagy pedig az innovációk szűkebb körét, amelyek előnyei egy maroknyi nagy nyertesnek jutnak. Jelenleg a piacon lévő AI-termékek lényegében csak a ChatGPT átdolgozott változatai. Az OpenAI API-n keresztül más cégek számára is elérhetővé teszi, ezért körülbelül 750 szónyi kimenetért 0,002 dollárért bármely vállalat továbbértékesítheti a ChatGPT-t az alkalmazásában. A fogyasztók számára nem sok választási lehetőség áll rendelkezésre a generatív mesterséges intelligencia terén, a különbség a kezelőfelületben rejlik. A Notion vezérigazgatója, Ivan Zhao kijelentette, hogy a kezdeti író- és szerkesztőeszközök, amelyek egy "babalépést" jelentenek, csak a kezdetet és mélyrehatóbb változások következnek. Zhao nem szokott túlzásokba esni, de kijelentette, hogy még soha nem volt ennyire izgatott valami miatt, ami olyan érzés, mint az elektromosság, ahol a nagy nyelvi modell az áram. Zhao olyan jövőt lát, amelyben ezek a generatív AI-eszközök idővel egyre személyre szabottabbá válnak, mivel az egyes alkalmazások az OpenAI-tól bérelt alapmodelleket az általunk szolgáltatott adatokkal finomítják. Ezek az eszközök végül képesek lesznek kutatási kérdéseket feltenni a Notion adatbázisban tárolt hivatkozásokkal kapcsolatban.