Ahogy az internet folyamatosan növekszik és változik, a keresőmotorok egyre nehezebben tartanak lépést, a Google kereső jelenleg rosszabbul teljesít, mint valaha, és az AI-alapú keresés még mindig problémás a természetes nyelv feldolgozásában.
A Google-hoz hasonló keresőmotorok olyan információkhoz biztosítanak hozzáférést, amelyek egykor csak királyok és tudósok számára voltak elérhetők, de az internet növekedésével az információk indexelésének és megtalálásának feladata egyre összetettebbé válik. Míg egykor a Google volt a legtöbb ember számára a legmegfelelőbb keresőmotor, az utóbbi években a minősége egyre romlott. Mason Pelt, a keresés fejlődését tanulmányozó író úgy véli, hogy a Google rosszabbul áll, mint három évvel ezelőtt, és hogy a vállalatot anyagilag nem ösztönzik arra, hogy javítson rajta. A Google-t kétféleképpen használják: általános információk keresésére, ahol bármilyen hiteles forrás elfogadható, vagy konkrét találatok keresésére. Míg az olyan konkrét információk, mint például a "ki az a Neil Gaiman" felkérése valószínűleg megadja a felhasználóknak a keresett válaszokat, míg a kevésbé konkrét és helytelen információkkal történő felkérés irreleváns keresési eredményekhez vezethet. Ennek oka, hogy a növekvő információk indexelése összetett, és alapvető korlátot jelent a fejlődő információhalmaz rendezése és rangsorolása. A Google ösztönzői miatt már a kezdetek óta macska-egér harcot játszik a marketingesekkel, akik megpróbálják legyőzni az algoritmust, de úgy tűnik, hogy a Google nem a keresőmotorjának fejlesztésére összpontosít. A vállalat birtokolja a legnagyobb mobil operációs rendszert és a legnagyobb webböngészőt, és így a bevételeik valószínűleg szinte alapból növekedni fognak, legalábbis a következő néhány évben. Úgy tűnik, a Google vezetői hajlandóak a jelenben a keresés minőségének csökkentésére a jövedelmező jövő érdekében, ami akár még a Google hirdetési bevételeit is növelheti. Az AI-alapú keresés, mint például a RankBrain és a BERT (keresőalgoritmus-frissítések nevei), sokkal több gépi tanulást épít be a keresésbe, mint a versenytársak, de ennek is megvannak a maga kihívásai, különösen a természetes nyelv feldolgozása terén. Minden keresőmotornak rangsorolnia kell több, hasonló kulcsszavakkal rendelkező weboldalt, és nehezen találják meg a kis weboldalakat, különösen vitatott témák esetében. Bár a keresőmotorok folyamatosan fejlődnek, továbbra is nehéz feladat megtalálni a tűt a szénakazalban.