Egy amerikai humánerőforrás-vezetők körében végzett felmérés szerint a vállalatok egyre inkább az AI-eszközökhöz fordulnak, hogy segítsék a személyzeti döntéseket, beleértve az elbocsátásokat is.
Egy kutatás szerint 2022 novemberében 300 amerikai humánerőforrás-vezető körében végzett felmérése szerint a válaszadók 98%-a tervezi, hogy 2023-ban szoftvereket és algoritmusokat használ majd az elbocsátási döntések meghozatalában. Bár sok vállalatnak számos munkavállalói adathoz van hozzáférése, beleértve a jelenlétre, a fizetésre és a tapasztalatra vonatkozó információkat, a HR-vezetők szerint a "készségek" és a "teljesítmény" adatait használnák fel a legnagyobb valószínűséggel az elbocsátási döntések során, a vezetők 70%-a szerint ezek mindegyikét figyelembe veszik. A készségekre és a teljesítményre vonatkozó adatok a hagyományos mérőszámoktól, mint például a munkavállaló értékesítési adatai, egészen a bonyolultabb "termelékenységi pontszámokig" terjedhetnek, amelyek olyan apró részleteket is mérhetnek, mint hogy a munkavállalók mennyi időt töltenek az e-mailjeikkel, vagy hogy kinek van bekapcsolva a kamerája a megbeszéléseken. A nagy recesszió óta a HR-osztályok "hihetetlenül adatvezéreltekké" váltak, mondta egy szoftverértékelő oldal vezető HR-elemzője. Most azonban szerinte ezek az osztályok "adatvezéreltebbek, mint valaha". A mesterséges intelligencia már számos HR-osztályon jól bevált, és sokuknál vannak kiégett munkavállalók, akik örülhetnek a plusz segítségnek. Az algoritmusok beépítése a nehéz elbocsátási döntések meghozatalakor is "különösen megnyugtató" lehet egyes HR-vezetők számára. A mesterséges intelligencia azonban nem tartozik a személyzeti döntésekhez használt AI-eszközök közé.