Egészen kegyetlen módon rúgta ki az Atlassian munkatársait, akiket AI-ra cseréltek le

A cég 150 munkatársat értesített az elbocsátásáról egy előre rögzített videóüzenetben, de nem derült ki, kiket rúgnak ki.

Ausztrália egyik legismertebb technológiai vállalata, az Atlassian újabb lépést tett digitális átalakulásának útján, ezúttal azonban fájdalmas következményekkel. Nem kevesebb mint 150 munkatárs kapott egy videót hirtelen, a "Restructuring the CSS Team: A Difficult Decision for Our Future" című felvétel arról tájékoztatta a dolgozókat, hogy átszervezés történik, és többen elveszítik az állásukat.

Ha többet akarsz tudni, kövess minket Facebookon!
A videóban azonban nem nevezték meg az érintetteket. Ehelyett a munkavállalóknak 15 percet kellett várniuk egy e-mailre, amelyben egyértelműen közölték velük a döntést. Az elbocsátottak hozzáférését azonnal letiltották, és hat hónapos végkielégítést ígértek számukra.

Jön az AI, megy az ember?

A háttérben a cég új, mesterséges intelligenciával működő ügyfélkapcsolati rendszere áll. Az Atlassian olyan AI-alapú megoldást vezetett be, amely képes automatizálni a gyakori kérdések kezelését, ezzel csökkentve a humán ügyfélszolgálati kapacitás szükségességét. Hasonló döntést hozott nemrég a Commonwealth Bank is, ahol legalább 45 munkahely szűnt meg egy új AI hangasszisztens bevezetését követően.

Az Atlassian társalapítója és korábbi társ-vezérigazgatója, Scott Farquhar az ABC-nek adott interjúban azt nyilatkozta, hogy az AI jelentősen át fogja alakítani Ausztráliát. Véleménye szerint minden embernek érdemes lenne a mesterséges intelligenciát naponta, minél több célra használnia. Bár elismeri, hogy az új technológiák eleinte idegennek hatnak, úgy látja, a vállalkozásoknak, politikai vezetőknek és közszolgáknak is mihamarabb alkalmazniuk kellene ezeket a megoldásokat.

Farquhar 2024 szeptemberében távozott a cég éléről. Több egykori alkalmazott szerint, ha ő marad a vezetői székben, az elbocsátások emberibb módon történtek volna. Mike Cannon-Brookes, a másik társalapító, aki jelenleg is vezeti a vállalatot, a források szerint hűvösebb stílusban kommunikál, ami enyhe kifejezés a fenti történetet látva.

AI váltja ki a munkaerőt, de milyen következményekkel?

A mostani leépítés elsősorban az Atlassian európai műveleteit érintheti. Korábban Cannon-Brookes már utalt arra, hogy ezekben a régiókban nehezebb a szerződéses struktúrák miatt leépíteni, de a jelek szerint már elindult ebbe az irányba a vállalat. Az indoklás szerint a nagyobb ügyfelek áttértek a felhőalapú szolgáltatásokra, amelyek kevesebb és egyszerűbb ügyféltámogatást igényelnek. Ezt a feladatot most már egyre inkább az AI látja el.

A történtek újra előtérbe helyezik a kérdést, hogy a mesterséges intelligencia fejlődése miként befolyásolja a munkaerőpiacot. Bár az Atlassian továbbra is a "nyitottság, mellébeszélés nélkül" értékeket hirdeti, a mostani eljárás – egy személytelen videóval, előre lezárt laptopokkal – sokak szerint nem tükrözi a transzparens vállalati kultúrát, és komoly félelmet kelt az emberekben, ismerve a tech szektor elbocsátási hullámait az elmúlt 1-2 évben.