Az AI mindennapi életünkbe való belépése magában hordozza az átalakító erő lehetőségét, amely megváltoztatja életvitelünket, munkánkat és tanulásunkat, és megoldást kínál a digitális szakadék áthidalására.
A mesterséges intelligencia forró vitatémává vált, sokan a negyedik ipari forradalom kulcsszereplőjének tekintik, ami a társadalmi normák és a munkakultúra terén is mélyreható változást hoz. A felforgató technológiák nem új keletűek, évtizedek óta alakítják át világunkat. A gyártás automatizálása, az e-kereskedelmi platformok és az online oktatás példák azokra a fejlesztésekre, amelyek forradalmasították az egyes ágazatokat és globális szinten teremtettek hozzáférést a lehetőségekhez. A mesterséges intelligencia hatása, különösen a foglalkoztatásra gyakorolt hatása, még mindig nagyrészt spekulatív. Miközben hatásai messzemenőek és mélyrehatóak lehetnek, a hosszú távú társadalmi következményekkel kapcsolatban továbbra is a bizonytalanság uralkodik. Kezdetben zavarokat okozhat, de végül új tanulási és munkamódszereket vezethet be és áthidalhatja a digitális szakadékot. Történelmileg a technológiai fejlődés új szerepek létrejöttéhez vezetett, miközben másokat felváltott. Ez a tendencia valószínűleg folytatódik a mesterséges intelligenciával. A bizonyítékok arra utalnak, hogy a különböző iparágakban jelentős mértékben elterjedt a mesterséges intelligencia, a ChatGPT nevű AI-val működő chatbotot már a vállalkozások 80%-a alkalmazza. Ahogy a mesterséges intelligencia egyre jobban beépül az iparágakba, az előrejelzések szerint új szerepköröket hoz létre, amelyekhez az adattudományban, a kiberbiztonságban és a prompt mérnöki tevékenységekben jártas munkaerőre van szükség. A munkaerőpiac gyors fejlődésével az egyéneknek előrelátóan új készségeket kell elsajátítaniuk az alkalmazkodás és a boldogulás érdekében. Az online oktatás és az egész életen át tartó tanulás lesz ennek a továbbképzési kezdeményezésnek az alapja. Ezt jól mutatja, hogy a vállalkozások 67%-a keres mesterséges intelligencia készségekkel rendelkező szakembereket. Az olyan erőforrásokhoz való hozzáférés, mint a mikro-bizonyítványok, a felsőfokú képzések és a szakmai bizonyítványok, kulcsfontosságú lesz a hagyományos szerepekből a digitális szerepekbe való átmenet megkönnyítésében. A mesterséges intelligencia nemcsak a munkaerőpiacot bolygatja meg, hanem az oktatáshoz való hozzáférést is demokratizálja. Az AI-val támogatott oktatási programokban megvan a lehetőség, hogy személyre szabott, magával ragadó és interaktív tanulási élményt nyújtsanak, függetlenül a földrajzi vagy társadalmi-gazdasági határoktól. Ez a technológia képes az oktatási tartalmat az egyéni igényekhez és tanulási stílusokhoz igazítani, így az oktatás még vonzóbbá és hatásosabbá válik. A mesterséges intelligencia átalakító erejének felelősségteljes kiaknázásához együttműködési megközelítésre van szükség az oktatók, a kormányok, a vállalkozások és az egyének között. A mesterséges intelligencia inkluzív és felelősségteljes megvalósításának biztosítása egy igazságosabb világ felé nyitja meg az utat, felkészít bennünket a valódi digitális gazdaságra és csökkenti a digitális szakadékot.