Hatékonyabb lehet a nagy teherhajók navigációja az AI segítségével

A tengeri hajózás jövője most egy vegyi szállítóhajón formálódik: az amerikai Mythos AI radar-alapú navigációs rendszere, az APAS, megkezdte éles tesztjeit a CB Pacific fedélzetén. A cél nem a kapitány helyettesítése, hanem a döntések élesítésével a biztonság és a hatékonyság új szintre emelése.

Az amerikai Mythos AI befejezte saját fejlesztésű Advanced Pilot Assistance System (APAS) rendszerének telepítését a CB Pacific nevű vegyi szállítóhajóra, amelyet a CB Tankers üzemeltet. Az egyéves kísérlet célja, hogy valós körülmények között vizsgálják az AI-vezérelt navigáció biztonságát és gyakorlati hasznát.

Radar az elsődleges érzékszerv

Ha többet akarsz tudni, kövess minket Facebookon!
A hajózási iparban a legtöbb modern támogató rendszer elsősorban gépi látáson alapul, az APAS azonban fordít ezen a logikán: radar-első megközelítést alkalmaz, amelyet kiegészít további érzékelőkkel. A rendszer közvetlenül kapcsolódik a hajó radarához, majd az adatok feldolgozása után segíti a legénységet a döntéshozatalban.

Geoff Douglass, a Mythos AI vezérigazgatója szerint:
„A célunk nem az, hogy lecseréljük a legénységet, hanem hogy új generációs képességekkel lássuk el őket. Az APAS a radar-érzékelést, a gépi látást és az intelligens riasztásokat a hajó dinamikájával ötvözi, így a bonyolult helyzetekből egyértelmű, cselekvőképes döntéseket formál.”

Miért éppen a CB Pacific?

A CB Pacific előre meghatározott, kiszámítható útvonalakon közlekedik, valamint megbízható Furuno radarral van felszerelve, ezért ideális tesztplatform. A projektet a Southern Devall társaság egyik tolóhajóján végzett első telepítés előzte meg, amelyet 2025 augusztusában hajtottak végre a Mississippi folyón.

A most induló próbaüzem egy éven át tart, célja pedig az, hogy az APAS megfeleljen a nemzetközi hajózási szabályoknak, többek között a COLREG előírásainak (a tengeri ütközések megelőzését szabályozó egyezmény).

Tudásmegőrzés és valós tesztelés

A Mythos AI együttműködése a lomarlabs kutatócéggel és a CB Tankers vállalattal lehetővé teszi, hogy a rendszer ne csak technikai érzékelésre támaszkodjon, hanem rögzítse a tapasztalt kapitányok szakértelmét és a világ különböző kikötőiben érvényes normákat.

Stylianos Papageorgiou, a lomarlabs ügyvezető igazgatója kiemelte:
„Az igazi innováció nem a prezentációkban történik, hanem a valós műveletekben, a kikötői hívások, a szárazdokkos karbantartások és a tengeri próbák során.”

A következő lépés: AI a kereskedelmi és védelmi hajózásban

A védelmi szektor is élénken érdeklődik az APAS iránt, így a projekt túlmutat a kereskedelmi alkalmazásokon. Ha a kísérlet sikerrel zárul, az AI-támogatott navigációs rendszerek szélesebb körű elterjedésének alapját jelentheti a tengeri közlekedésben.