Az e-kereskedelmi vállalkozások kihasználják az AI előnyeit a csalás elleni küzdelemben, amely kihívás évente több milliárd dollárjába kerül az iparágnak, és várhatóan az elkövetkező években ez csak növekedni fog.
A mesterséges intelligencia szinte minden iparágban hullámokat vet, és ez alól az e-kereskedelem sem kivétel. A csalások felderítése az egyik olyan terület, ahol a hozzáértő online vállalkozások a mesterséges intelligenciát a műveletek egyszerűsítésére használják. Ahelyett, hogy alkalmazottak hadát foglalkoztatnák a tranzakciók felülvizsgálatára, az algoritmusok ma már több millió adatpontot képesek elemezni, hogy jelezzék a szabálytalanságokat és a tisztességtelen viselkedést. A kereskedőknek meg kell találniuk az egyensúlyt a megtévesztő tranzakciók megtagadása - ami költséges lehet - és a jogos tranzakciók megtagadása között, amelyek elvándorlást és hírnév romlást okoznak. A jó és a rossz megkülönböztetése nem mindig könnyű. Becslések szerint csak 2020-ban 600 milliárd dollárnyi globális e-kereskedelmi bevétel veszett el a fizetési visszaesések miatt, a vásárlók 28%-a teljesen elállt a vásárlástól, miután fizetési visszaesést tapasztalt, 14%-uk pedig inkább egy versenytársnál vásárolt. Ennek az egyensúlynak a megteremtéséhez gondosan kalibrált mesterséges intelligenciára van szükség, amely képes megjósolni a globális fogyasztói bázis egyre összetettebb viselkedését. Az online fizetési csalások száma folyamatosan növekszik. Egy nemrégiben készült tanulmány szerint az online fizetési csalásokból eredő halmozott kereskedői veszteségek 2027-re globálisan meghaladják a 343 milliárd dollárt. Az emberek által létrehozott szabályokon alapuló hagyományos csalásfelismerési módszerek egyre inkább átadják a helyüket a hatékonyabb, mesterséges intelligencia alapú csalásfelismerésnek. A csalásfelismerő mesterséges intelligencia többnyire felügyelet nélküli tanulási modelleken alapul. Egy algoritmus több szállítótól és több millió tranzakcióból származó nagy adathalmazt elemez. Ahelyett, hogy megtanítaná az algoritmusnak, hogy mit keressen, a rendszer az adatokban található viselkedési mintzat alapján talál mintákat. A mesterséges intelligencia rugalmasságot biztosít a csalásmegelőzéshez és képes kiszúrni az anomáliákat és a gyanús viselkedést anélkül, hogy előre meghatározott szabályokat használna. A mesterséges intelligencia azonnal döntéseket is képes hozni. A harmadik féltől származó csalásfelismerő technológiák több kereskedő számára is lehetővé teszik, hogy felvegyék a versenyt az olyan óriási piacterekkel, mint az Amazon és az Alibaba. A csalásfelismerő technológiák több ezer kereskedő és több millió tranzakció adatait összesítik, így mindenki egyenlőbb helyzetbe kerül az óriás piacterekkel szemben, mind a csalásfelismerés, mind a fizetési élmény zökkenőmentessége tekintetében. A mesterséges intelligencia alapú csalásfelismerő rendszerek képesek alkalmazkodni és egyre árnyaltabb döntéseket hozni, ahogy új viselkedési minták jelennek meg. Például a világjárványos zárlat első napjaiban olyan emberek, akik korábban soha nem vásároltak barkácsárut vagy szerszámokat, hirtelen nagy összegű vásárlásokat hajtottak végre ezekben a kategóriákban. A kereskedőknek alkalmazkodniuk kellett, hogy elkerüljék az ilyen vásárlások téves elutasítását, amelyek a világjárvány előtt csalásnak tűntek volna. Szerencsére a mesterséges intelligencia szinte valós időben képes alkalmazkodni az ilyen változó piaci feltételekhez. A gyanús fizetési tevékenységet nehéz lehet felderíteni, különösen akkor, ha azt történetileg legitim ügyfelek követik el. A baráti csalás gyakori példa erre. A kereskedők egyre inkább a mesterséges intelligenciára támaszkodnak az olyan helyzetek kezelésében, amikor egy ügyfél vitatja a hitelkártya-kibocsátónál a terhelést, hogy ne kelljen fizetnie valamiért, amit már megvásárolt egy fizikai árukat forgalmazó kiskereskedőtől. A házirenddel való visszaélés egy másik gyorsan növekvő tendencia. Ez akkor fordul elő, amikor a rendszeres, fizető ügyfelek megszegik a kiskereskedő feltételeit, általában azzal a céllal, hogy pénzt takarítsanak meg vagy pénzt keressenek. A szabályzattal való visszaélés egyik leggyakoribb típusa a visszatérítésekhez és a visszaküldésekhez kapcsolódik. A mesterséges intelligencia képes felismerni a kifinomult trendeket és mintákat a vásárlási folyamatban, hogy a kiskereskedők intézkedni tudjanak. Összefoglalva, a mesterséges intelligencia átalakította az online vállalkozások csalásmegelőzéssel kapcsolatos tevékenységét, lehetővé téve számukra, hogy költséghatékonyabb és hatékonyabb módon védjék meg magukat és ügyfeleiket. Az e-kereskedelmi piac további növekedésével a mesterséges intelligencia alapú csalásfelismerés és -megelőzés jelentősége csak növekedni fog.